7. prosince 2013 přeruší společnost Metrostav stavební práce na tunelu Blanka. Podle informací Metrostavu je důvodem dluh 2,1 miliardy korun, který se magistrát zdráhá firmě uhradit. Stanovisko kontrolního odboru magistrátu je jasné - smlouva mezi Prahou a firmou Metrostav na stavbu tunelového komplexu Blanka je neplatná. Co bude tedy dál s megalomanskou stavbou?
Magistrát hlavního města Prahy se k problému staví tak, že smlouva mezi magistrátem a firmou Metrostav je neplatná. Primátor Tomáš Hudeček tvrdí, že smlouvu nikdy neprojednala ani rada, ani zastupitelstvo. „Město bez legitimního důvodu vyplatilo desítky miliard korun a v tomto protiprávním jednání nemůže pokračovat,“ řekl primátor Hudeček v reakci na dopis Metrostavu, v němž firma oznámila přerušení stavebních prací.
Podle informací z magistrátu město nyní zadalo právní analýzu, která by měla potvrdit, případně vyvrátit postoj, který zaujal kontrolní odbor magistrátu. V případě, že se názor kontrolního odboru magistrátu ukáže jako správný, je dokonce možné očekávat, že město podá trestní oznámení.
Celou situaci s prověřováním smluv odstartovala stavba Trojského mostu. Právě při kontrole všech dokumentů s ním souvisejících se přišlo na skutečnost, že schválená smlouva k němu neexistuje. Poté se ale situace vyhrotila tím, že ani na celý tunel Blanky se nepodařilo dohledat potřebné schválené smlouvy.
Tunel Blanka je obrovský projekt, za který Praha doposud zaplatila již 25 miliard korun. Dalších cca 11 miliard by ještě mělo stát dokončení celé stavby.
Mluvčí Metrostavu František Polák považuje Hudečkovo tvrzení za omyl. Polák naopak zaujímá stanovisko, že smlouva projednána byla a že dokonce existuje usnesení rady, v němž je tento fakt zanesen. Na přímý dotaz ohledně stanoviska Metrostavu k existenci smlouvy František Polák odpověděl: „My se všichni podle té smlouvy pět let chováme. Po komunikacích vybudovaných podle této smlouvy jezdí pražané autem a teď se budeme tvářit, že ta stavba neexistuje? Mně to připadá jako nějaký omyl, ale nejsem právník, tak to nemohu komentovat.“ Jeho odpověď zní až příliš logicky a zdá se, že pomyslný míč je nyní na straně magistrátu.
Dalším momentem, který je potřeba vzít do úvahy je to, že město se s Metrostavem nedohodlo na odsouhlasení změn v projektu a z toho důvodu firma nyní, podle slov svého mluvčího, nemá prakticky co dělat. Změny se týkají vedení chodníků, umístění dopravního značení a dalších podobných úprav.
Primátor Hudeček se velmi ostře vyjádřil na adresu exprimátora Pavla Béma. „Tento zásadní problém lze zcela jednoznačně přičíst právnímu diletantství vedení města z Bémova období a aroganci, která se projevovala nerespektováním zákonů a bezohledností vůči veřejným zájmům,“ kritizuje Hudeček vedení Prahy v době Bémova primátorství. Vzhledem k neexistující schválené dokumentaci by se dalo říci, že tunel Blanka je největší černou stavbou na území ČR. Smutné konstatování, nemyslíte?
V současné době není jasné, jak analýzy dopadne a jaký postup město dál zvolí. Primátor Hudeček se ocitne ve velmi složité situaci, pokud se ukáže, že právní cesta k vyřešení celého problému prostě neexistuje.
Ať už to dopadne jakkoliv, řešení se bude muset najít. To si uvědomují všichni. Jen zakonzervování nehotové stavby by Prahu přišlo každý rok na 1,6 miliardy korun. A to je suma, která opravdu stojí za to, aby se řešení našlo!
Foto: tunelblanka.cz
pchj
|